Finns det ett mer klassiskt träningsredskap än hanteln? Denna fria vikt, som kan användas ensam eller i par, har använts ända sedan de gamla grekerna började tävla i sina olympiska mästerskap. Man tror att hantlarna fick sitt nuvarande utseende någon gång under 1600-talet, och sedan dess har litet gjorts med designen.

Att träna med hantlar har många fördelar. Den kanske största är att balanssinnet och de små musklernas förmåga att balansera vikter förbättras markant, speciellt om man jämför med maskiner som i princip låser fast lederna i fixerade rörelser. Just för att hantlar är fria vikter uppstår också en liten skaderisk, men denna kan i princip byggas bort helt genom att man anpassar hantlarnas vikt utifrån sin styrka.

Hantlar på ställ

Även om formen på dagens hantlar inte har förändrats sedan 1600-talet, finns det en stor mängd olika varianter av hantlar. En del består av ett enda stycke metall. Dessa återfinns oftast på gym med lite äldre utrustning, men även lättare modeller (upptill 2 kg) säljs inplastade i välsorterade sportbutiker både på nätet och över disk. Denna modell är i sin minsta form även populär hos motionärer som promenerar eller joggar med hantlar i händerna för att öka motstånd, ansträngning och energiförbrukning.

En annan modell av hantlar, som oftast finns på gym, är den med en rak stång på vilken man gjutit eller nitat fast roterande skivor av varierande vikt. Dessa hantlar påminner om en skivstång i miniatyr, och det faktum att skivorna kan snurra fritt på stången gör att man övar balansen ännu mer.

För den som vill köpa egna hantlar att ha hemma är förmodligen det bästa alternativet att köpa stänger med avtagbara och justerbara viktskivor. Då behöver man inte köpa nya hantlar när man senare blir för stark för de man har nu, utan kan enkelt komplettera med två par nya skivor av lämplig vikt. På dessa hantlar kan man ofta antingen skruva på skivorna, eller klämma fast dem med en speciell medföljande klämma.