Att träna hemma genom att använda sin egen kropp som motstånd går bevisligen bra att göra. Men för den som satsar hårt och är seriös med sin träning kan det också vara bra att känna till vilka träningsredskap för hemmet, som finns på marknaden.

När man säger till någon att man tränar hemma tänker sig nog de flesta ett gammalt hemmagym som någon tidigare ägare installerade i källaren på 80-talet. Säkert ser många framför sig ett slitet, högljutt och alldeles för stort löpband bredvid en bänkpress med rostig stång och trasig dyna. Och det är tyvärr faktiskt ofta så det ser ut i verkligheten också! Vem blir motiverad av något sådant? Vem ser fram emot att komma hem från jobbet och kasta i sig middagen för att kunna gå ner i källaren och plåga sig med gammal uttjänt, trött och praktiskt taget oduglig utrustning? Inte du. Definitivt inte jag.

Som tur är går utvecklingen framåt. Tiderna förändras, och numera finns det en stor mängd spännande och effektiva träningsredskap för hemmet. Redskap som kräver litet förvaringsutrymme men som effektivt kan träna många och stora muskelgrupper. Dagens motionärer är inte längre förvisade till löpbandet, numera finns det allt från avancerade träningscyklar och trappmaskiner till enkla mekaniska promenadband.

För den som styrketränar finns det också många alternativ. Ett träningsredskap som har riktigt gamla anor, men som har exploderat i popularitet de senaste åren, är kettlebells. Dessa kanonkulor med handtag användes ursprungligen av den ryska (sovjetiska) armén, men har idag letat sig in på de flesta bra gym och i många hem. Deras styrka ligger i att man kan utföra extremt många olika övningar med dem, och till skillnad från vanliga hantlar (som förvisso också är bra och effektiva träningsredskap) kan man träna dynamiskt med kettlebells och på så vis träna upp styrkan i många muskelgrupper på samma gång.

Den som bara vill bygga upp en bra grund och god hälsa gör klokt i att köpa mer flexibla och skonsamma träningsredskap. En kettlebell som väger åtta kilo kommer alltid att väga åtta kilo. Det ger en statisk träning som gör det svårt att ändra och utveckla sina förutsättningar. Mer flexibla träningsredskap som yogamattor, pilatesbollar och gummiband låter dig träna med kroppen som motstånd, men du kan enkelt justera hur hårt du vill träna genom att ändra position på pilatesbollen eller använda gummiband med lite annat motstånd.

Allt som allt finns det en stor mängd olika träningsredskap för hemmet, och det har nog aldrig varit enklare att träna hemma!