Få muskelgrupper är så direkt avgörande för vår hälsa och hur vi mår, som ryggen. Ett ryggskott kan lämna oss sängliggande i flera dagar, liksom sviterna av upprepade tunga lyft med fel teknik. En stark och vältränad rygg ger oss en bra och rak hållning, en otränad rygg kan ge ”gamnacke” och nedsjunkna axlar. Detta har stor påverkan på hur andra människor uppfattar oss, och kan i förlängningen ge effekter på vårt sociala liv och karriärmöjligheter.

Man utför chins

Ofta hamnar ryggen i fokus hos styrketränande män. De vill åt en V-liknande kroppsprofil, vilket de uppnår genom att träna ”vingarna”, eller Latissimus Dorsi, som muskeln heter på latin. För kvinnor styr detta skönhetsideal inte träningen på samma sätt. Av den anledningen är det tyvärr många som försummar ryggträningen till förmån för andra muskelgrupper, till exempel ben, mage eller rumpa.

Ryggträning är otroligt viktigt för att utveckla och bibehålla stabilitet i bålen. Tillsammans med den djupa magmuskulaturen är det Erector Spinae, de djupa ryggmusklerna, som håller upp hela vår överkropp. När vi rör på oss mycket tränas dessa muskler automatiskt eftersom de arbetar med att hålla kroppen i balans. De är så gott som omöjliga att träna med vanliga styrketräningsövningar. Om vi har ett stillasittande arbete, och kanske ägnar kvällarna i teve-soffan, är risken stor att dessa muskler försvagas. Det kan leda till allvarliga belastnings- och förslitningsskador på ryggraden.