Frågar man många kvinnor vilken kroppsdel de helst av allt skulle vilja var vältränad, svarar alltid en majoritet att de vill få en mer vältränad rumpa. Av någon anledning verkar denna önskan inte delas av män, som ofta hellre anger att de skulle vilja ha en vältränad mage, stora bröstmuskler eller breda axlar. Om man däremot frågar männen vilken kroppsdel på en kvinna som de kollar först på, svarar en stor mängd just rumpan.

Tjej sittandes i squatsmaskin

Det finns ett antal övningar man kan göra både som man och kvinna för att träna upp sätesmuskulaturen. Resultatet blir detsamma oavsett kön: rumpan blir mer vältränad, fastare och ser ut att ”lyftas” lite högre upp på kroppen. Skillnaden mellan mäns och kvinnors rumpor ligger i mängden naturligt kroppsfett. Kvinnor har generellt ofta lite mer underhudsfett än män, och detta ”fyller ut” deras rumpor och gör dem rundare än männens, som ofta blir mer markerad.

Det finns några enkla övningar man kan göra hemma för att snabbt och enkelt stärka upp sin sätesmuskulatur och få en mer vältränad och fast rumpa. De enklaste är förmodligen de som går ut på att man ligger raklång på mage och lyfter upp antingen ett ben i taget eller båda på samma gång, i luften. Dessa tränar även ländryggen på ett skonsamt och stärkande sätt.

En annan enkel övning man kan göra med eller utan vikter är knäböj. Är man på ett gym har man ofta en stång över axlarna, styrketränar man hemma så kan det räcka med en tung matkasse i varje hand. Denna övning kopplar även in lårmuskulaturen och ger starkare och slankare ben, samtidigt som rumpan tränas upp. Även den gamla klassiska övningen ”Kissande hunden” ger bra rumpträning. Ställ dig på alla fyra och lyft ett ben i taget ut åt sidan så långt du kan. Klarar du mer än femton repetitioner med varje ben utan att få mjölksyra är du i ganska bra form!