Det är något speciellt med magmuskler. Hur vältränad mage man har verkar, åtminstone i vår kultur, på något sätt definiera hur framgångsrika vi är i vår träning. Överallt på teve och i annonser möts vi av platta kvinnliga magar och manliga motsvarigheter med ett rejält ”sexpack”.

Kanske är förklaringen till detta att det för många är mycket svårt att få fram en riktigt platt och vältränad mage. Särskilt män har en tendens att samla på sig bukfett, och detta fett är också det sista att lämna kroppen när man går ner i vikt och minskar kroppens fettprocent. Bukfett ligger dels som en (bil-)ring runt magpartiet, dels insprängt i och mellan magmusklerna, och det är en av de farligaste typerna av fetma.

Tjej i träningskläder

Tvärtemot var många tror går det inte att punktförbränna fett. Man ska alltså inte tro att det räcker med att göra mängder av situps för att magrutorna ska komma fram. En vältränad kropp med sexpack eller platt mage kräver en sund kost som leder till fettminskning parallellt med magträning. Många tror också att just magmusklerna är speciella, och att de kan tränas varje dag för bästa effekt. Detta är tyvärr också felaktigt: precis som kroppens andra muskler behöver även magmusklerna återhämta sig i minst två dagar efter ett träningspass.

Hur tränar man då mage bäst? Situps är en vanlig och enkel övning som alla känner till, men gör man denna övning fel riskerar man att koppla in höftpartiet i rörelsen. Resultatet blir att musklerna i höften absorberar mycket av ansträngningen som magmusklerna annars hade fått, vilket leder till sämre träningsresultat.

Ett sätt att undvika detta är att ha fötterna i marken, men så nära baken som möjligt när man gör sina situps. Situps kan även varieras och exempelvis göras ut mot sidorna för att träna även magens sidomuskler. Detta är speciellt bra för att stärka höftpartiet och hjälpa kroppen att kontrollera sin höftrotation.