Dynamisk träning handlar om att träna med den egna kroppen som motstånd. Ibland tar man även hjälp av gravitationen (som ju är gratis) för att stärka sina muskler. Det finns en stor mängd övningar man kan använda sig av för att bygga upp sin grundfysik. Fördelen med många av dessa är att de aktiverar flera muskelgrupper på samma gång. Till skillnad från vanlig styrketräning eller bodybuilding på ett gym, kan man av den anledningen få ut samma prestation från färre övningar och kortare pass. Man tränar också sin kropp inom dess naturliga rörelsemönster, och utvecklar därmed en naturlig och funktionell styrka.

Det finns faktiskt övningar man kan göra med bara sin kropp, för precis varje muskel i kroppen. För den som vill få mångsidig och funktionell träning som bygger upp hela kroppen, finns det en förbluffande stor mängd av dessa. De är lika enkla som effektiva, och tränar upp din styrka såväl som balans, smidighet och koordination.

Många tror att de övningar man kan utföra utanför ett gym är begränsade till knäböj, situps och armhävningar. Vissa minns kanske också från tonårstidens idrottande hur man fick göra plågsamma jämfotahopp uppför trappor eller kanske dra sig uppåt för att få hakan över stången.

Efter sådana prövningar är det lätt att få intrycket att styrketräning utan vikter antingen inte ger någon effekt, eller är för tung för att ens försöka sig på. Inte orkar väl lilla jag häva mig upp på en stång? Eller varför inte klassikern hur kan situps vara effektiva när jag gör hundra stycken varje dag men ändå inte har magrutor?

För den som verkligen sätter sig in i de övningar som finns tillgängliga inte bara utanför gymmet, men till och med innanför hemmets fyra väggar, kommer det snabbt stå klart att kroppsövningar kan göras i många olika varianter, och att varje variant belastar kroppen på ett lite annorlunda sätt än den andra.

För den som exempelvis inte orkar göra armhävningar, går det alldeles utmärkt att börja med att göra dem mot en stol för att med gravitationens hjälp avlasta överkroppen. När man sedan märker att man orkar denna variant av övningen armhävningar, kan man prova att göra dem mot en lägre stol eller rent av på golvet för att öka belastningen och därmed också sin styrka. Innan man vet ordet av så står man på händer i hallen och gör axelpressar! Dynamisk träning är nämligen precis som all annan träning: man måste lära sig att gå innan man kan springa. Precis som du inte slänger på 300 kilo på gymmets bänkpress första gången du är där, gäller det att du anpassar dina övningar efter din styrka och dina mål.