Tillhör du den stora grupp av människor som känner att ni skulle vilja börja träna? Är du en av dem som i början av januari varje år med beslutsamma steg går ner till gymmet och köper ett gymkort, för att efter ett fåtal pass ge upp och låta det där dyra kortet bli ett dåligt samvete i något av plånbokens fack? Lugn, du är inte ensam.

Västvärldens hektiska livsstil, och det utbud av snabbmat, godis och andra onyttigheter som ständigt finns omkring oss, har onekligen satt sina spår i folkhälsan. Vi är ett folk som blir fetare och fetare, och många av oss skulle nog må bra av att äta lite sundare och träna lite mer. När det gäller att äta rätt kan det vara svårt att hitta rätt bland alla produkter när det gäller kosttillskott och vitaminer. Men det finns många bra webbplatser som hjälper dig hitta rätt.

Men att ta sig ner till gymmet eller träningshallen är för många en ganska otrevlig upplevelse, och få orkar behålla disciplinen och löpa linan ut. Orsakerna kan vara många: kanske kommer livet med jobb, hämta barnen på dagis, laga mat, läsa godnattsaga och så vidare, helt enkelt i vägen. Kanske är det så långt till gymmet att bara restiden i sig blir ett hinder för att ta sig dit. Kanske jämför vi oss själva med de vältränade människor som springer i timmar på löpbandet eller bänkpressar tresiffrigt.

Oavsett anledning, är det många som har insett att det faktiskt går att få en sund, hälsosam och vältränad kropp, även om man inte har medlemskap på stans häftigaste gym. Alltfler har nu börjat träna hemma, och upptäcker fördel efter fördel.

Ställda mot varandra finns det faktiskt inte särskilt många anledningar till att välja träning på ett gym framför att träna hemma. Ett gymkort kostar till exempel mycket pengar, att träna hemma är gratis. Restiden till och från träningspasset förkortas också till ganska precis noll minuter. Man slipper känna sig som en flodhäst i ankdammen, och träningen går också att dela upp så att man får tid över till de där andra sakerna som måste göras.

Många av de övningar man kan göra för att stärka sin kropp hemma, utgår också från just den egna kroppen. Man använder helt enkelt sin egen kropp som tyngd och motstånd. Det gör att risken för skador sjunker dramatiskt, även om man är otränad. För den vältränade kan det ibland kännas svårt att hitta övningar som verkligen isolerar enskilda muskelgrupper, men det är ju faktiskt just det som är hela poängen med att träna hemma: övningarna blir dynamiska, fler muskelgrupper kopplas in och man tränar upp en naturlig styrka snarare än artificiellt stora muskler. Träning hemma har helt enkelt alla kort på hand! Det är bara att sätta igång!

Rekommenderar även att testa TRX – ett mycket enkelt sätt att träna hemma. Har du svårt att komma igång med din hemmaträning kan det vara bra att gå till ett gym då och då för att få lite variation.